Werkgroep voor Accuratesse en Authenticiteit in Reportages Uw brief
Uw kenmerk

Ons kenmerk

GvdB/em 10-022

Telefoon
035-677 8064
Datum Fax
12 februar 2010 035-677 2122

Onderwerp: Antwoord op uw stuk van 17 januari 2010
Geachte meneer Cohen

Wij sturen u hierbij ons antwoord op uw stuk van 17 januari 2010 met als titel ‘Rapport over

berichtgeving van de NOS over gebeurtenissen in Israél’.

Voor uw onderzoek heeft u enkele NOS-uitzendingen gekozen en daarin de berichtgeving over Israél
bekeken. Voordat wij in detail op uw kritiek ingaan willen wij benadrukken dat wij onze
informatievoorziening nadrukkelijk breder zien dan één zo’n uitzending. De NOS is een crossmedialc
nicuwsorganisatic, waarin wij verschillende invalshoeken bij het nieuws kunnen spreiden over
verschillende uitzendingen of programma’s.

Zelfs een Acht Uur bulletin is niet groot genoeg om steeds alle verhalen te brengen in de brede
context die u graag ziet.

Een andere algemene opmerking betreft uw vergelijking tussen onze nieuwskeuze en dic van andere
omroepen of kranten. Wij gaan niet over de nieuwsselectie van andere media en wij brengen ook
verhalen die zij niet brengen. Maar met evenveel gemak kunnen wij dit argument tegen u gebruiken,
zoals bij de benaming van Gilo en zijn bewoners als ‘nederzetting’ en ‘kolonisten’, dic door andere

(Nederlandse en internationale) media net zo worden betiteld.

Dan uw kritiekpunten, om te beginnen met ‘feitelijke onjuistheden’.

e  Voorbeeld-1: over het muziekfestival Al Quds International hebben wij eerder met u
gecommuniceerd in een brief dd. 14 november 2009. Samengevat is onze reactie hierop dat
de geleverde informatie feitelijk wel juist is, maar dat we kunnen discussiéren over de vraag
hoe ver we gaan met het vermelden van extra informatie.

UNESCO wijst culturele hoofdsteden aan op voordracht en wij gaan niet in op die procedure
(zoals we dat ook niet hebben gedaan bij de Stelling van Amsterdam of De Witte Stad in Tel
Aviv, beide op de werelderfgoedlijst). Onenigheid over deze procedure levert hooguit een
discussie op de radio op, maar geen televisiercportage. U stelt zelf vast dat de organisatie
een dialoog tussen culturen wilde. Dat niet alle deelnemers daar uiteindelijk voor voelen is



een tweede. En dat cen andere joumnalist ervoor kiest om dat tot hoofdthema uit te roepen is
zijn keuze.

Overigens kan ik namens correspondent Sander van Hoorn melden dat niet letterlijk alle
Isracli's werden geweigerd, zijn cameraman is 100% joods en mocht gewoon naar binnen.

Maar een journalistieke TV-wet is: voor een onderwerp bestaat een cameraman niet.

Voorbeeld-2: het Goldstone-rapport. Volgens onze correspondent heeft Nederland tegen
Goldstone gestemd, volgens u heeft Verhagen "wel degelijk" op onafhankelijk onderzoek
aangedrongen.

In de handelingen van de Tweede Kamer is in het antwoord van minister Verhagen -
kamerstuk 23 432, nr.306 - te lezen: ,, De inzet van Nederland over het rapport Goldstone
zal onverminderd de ingezette lijn blijven: partijen dienen zelf onderzoek te doen en
daarover aan de Raad te rapporteren (...)". Qok staat er dat Nederland tegen behandeling
van het rapport door de Algemene Raad heeft gestemd omdat de voorgelegde resolutie in
strijd was met de Nederlandse lijn. ,, Deze inzet was gericht op een correcte en evenwichtige
behandeling van het rapport door de Raad en op het aansporen van beide partijen om
grondig onderzoek te doen naar de beschuldigingen uit het rapport. (...) Door middel van de
tegenstem en de nationale verklaring heeft de Nederlandse delegatie het regeringsbeleid
uitgedragen, mede in lijn met de moties die door de Kamer zijn aangenomen." Wij zien
kortom geen tegenstelling. Bijna iedereen riep op tot ecen onderzoek; Nederland stemde als
een van de weinige landen tegen. Dat is nicuws.

U gebruikt dit item overigens even later als voorbeeld van eenzijdige berichtgeving. Het
tegendeel is waar: wij hebben het Israélische leger een groot aantal vragen gesteld over dit
onderzoek. We hebben de uitzending een aantal dagen uitgesteld omdat de reactie op zich
liet wachten. Toen bleek dat Israél niet voor de camera wilde reageren hebben we, bij wijze
van uitzondering, delen van de schriftelijke verklaring in beeld gebracht.

Bovendien zegt u dat wij de Palestijn in kwestie kritiekloos aan het woord laten. Zijn verhaal
optekenen is relevant omdat Goldstone erover berichtte en Israél het verhaal in elk geval zo

serieus nam dat de Israeli’s hem er in persoon over wilden bevragen.

Voorbeeld-3: de bouwstop in de nederzetting Efrat. U vindt de gebruikte vertaling van een
spandock verkeerd.

'Geen toegang voor de Bouwstop-inspecteurs van Bibi’ luidde bij ons 'De controleurs van
Bibi - Netanyahu - zijn niet welkom'. Inderdaad is hier sprake van andere verwoording van
de letterlijke tekst, met overeind houden van de feitelijke betekenis. Wij hebben voor
verwoording gekozen omdat deze in gesproken tekst — die niet terug te lezen is maar slechts
¢én keer voorbij komt — duidelijker overkomt en blijft hangen.

Vervolgens stelt u dat het storten van deze vloer niet illegaal was omdat het hier over cen
synagoge ging. De reportage begint met de zin "Het storten van deze vioer is symbolisch" en
de kolonisten in het verhaal onderstrepen dat zelf ook. Zij willen op een plek waar een
algemeen bouwverbod geldt laten zien dat zij niet voor Netanyahu willen wijken.

Ook dit onderwerp komt verderop in uw onderzoek terug. U verwijt ons beeld-manipulatie

door een zinsnede uit een lang interview te halen. Die kritiek kan voor het medium televisie



in ’t algemeen gelden, voor alle onderwerpen in alle bestaande nieuws- en
actualiteitenuitzendingen. Volledige interviews uitzenden in een nieuwsonderwerp zou die
onderwerpen onwerkbaar lang maken.

Zoals wel vaker geldt bij dit soort klachten: het is maar hoe je ertegenaan wilt kijken. Een
mevrouw die zich vol onbegrip afvraagt waarom echte criminelen niet aangepakt worden, in
een item waarbij deze groep kolonisten juist als mainstream wordt neergezet gaf ons juist het

idee dat we naar niet-extremistische mensen keken.

e  Voorbeeld-4: het verslag van de Palestijnse cameraman Mahmoud el Ajrami is zoals wij
hebben gezegd een terugblik ‘op diens oorlog’ in Gaza, geen Israélische terugblik. Zijn
beelden laten duidelijk zien dat er Israélische projectielen op de school terecht zijn gekomen,
ook al was het misschien geen geplande aanval. Wij gaan niet over die militaire planning,
wij laten simpelweg zien wat er gebeurt.

Diezelfde beelden duiden ook op het gebruik van fosfor, zoals door andere bronnen die dit
hebben onderzocht wordt bevestigd. U gelooft onvoorwaardelijk de ontkenning daarvan
door het Israélische leger. Dat is uw goed recht. Wij zetten daar op basis van de getoonde
beelden en op basis van de onderzoeken van organisatics als de VN en Human Rights Watch
vraagtekens bij:

Overigens is onze correspondent sinds de heropening van de grenzen zesmaal terug geweest
in Gaza en zijn zijn bevindingen inmiddels op meer dan alleen deze cameraman gebascerd.
In de reportage ging het echter - nogmaals voor alle duidelijkheid - over diens terugblik op

de oorlog.

Eenzijdige bronnen & suggestief taalgebruik

Het voert te ver om alle details die u aandraagt te beantwoorden. Gezien de beperkte tijd die u ons
heeft opgelegd en de mate waarin wij u hierin tegemoet willen komen, zijn wij er niet in geslaagd

alles tot achter de komma uit te zoeken. Toch enkele opvallende zaken:

o In het onderwerp over cen Amnesty-rapport waarin Israél van waterdiefstal wordt
beschuldigd zou de NOS geen weerwoord hebben geboden aan Israél.

In alle dagjournaals tussen 7.00 uur en 18.00 uur, alsmede het Zes Uur journaal
zelf, en ook in een artikel op onze website hebben wij gemeld: ,, Israél noemt de
beschuldigingen complete onzin. Volgens een woordvoerder heeft het land recht op

de bron omdat zij die ontdekt en ontgonnen heeft."

o Bij het voorbeeld over Gilo zouden wij ten onrechte de benaming 'nederzetting'
voor Gilo hebben gebruikt en ‘kolonisten’ voor de inwoners. Gilo ligt over de
groene lijn en is daarmee, tot de internationale gemeenschap anders besluit, bezet
gebied. De speciale status geldt sinds de annexatie alleen voor de Israélische wet.
Regelmatig vermeldt onze correspondent dat in berichtgeving over Qost-Jeruzalem
als dat relevant is (bijvoorbeeld om te verklaren waarom de gemeente Jeruzalem
zelfstandige besluiten kan nemen).

Met 'een speciale status' kunt u ook doelen op de 'internationale status' in VN-



resolutie 181. U weet natuurlijk dat daar nict alleen Gilo, maar bijvoorbeeld ook
Bethlehem onder valt. Onder Jordanié noch onder Israél is er veel van terecht
gekomen. Het verdelingsplan beschrijft in elk geval niet de huidige situatie.

Over het algemeen vraagt u ons zoveel extra informatie rond Gilo in het onderwerp
te verwerken dat het verhaal — nog los van een onwerkbare lengte -- er alleen maar
onoverzichtelijker van wordt.

Op uw stellingen over ‘suggestieve mededelingen’ zijn we hierboven al grotendeels ingegaan, net als

over het ‘manipulatieve’ gebruik van beelden.

Conclusie

Uw conclusie luidt dat de NOS-berichtgeving over Israel niet aan de eigen criteria voor objectieve
berichtgeving voldoet. In op twee na alle uitzendingen zouden wij onjuiste informatie hebben
gegeven, suggestief zijn in ons beeld- en woordgebruik, cenzijdig en/of onvolledig.

Uit bovenstaande informatie van onze kant blijkt dat veel klachten terug te voeren zijn op de
bereidheid zaken ook vanuit een ander perspectief te zien. Zo valt het op dat u verhalen waar alleen
Palestijnen aan het woord komen eenzijdig noemt, en verhalen waarin alleen Israeli’s voorkomen
buiten beschouwing laat.

Er blijkt verschil van inzicht in wat internationaal als bezet gebied wordt gezien en wat Israel als zijn
eigendom of speciaal gebied beschouwt. Politieke kwesties waarin u ongedeeld en onvoorwaardelijk

de zijde kiest van Israel. Dat is uw keuze. Hier geldt het gezegde: right or wrong, my country.

Heeft u overigens onze alleraardigste reportage gehoord op Radio 1 en gezien in het Jeugdjournaal
over Israélische joden en Arabieren die samen een recordhoeveelheid humus bereiden (en opeten)?

U stelt dat de berichtgeving van het NOS-Journaal sinds uw eerste rapport niet is verbeterd. Wij
hebben in ons gesprek daarover al een groot aantal zaken rechtgezet. U gaat daar aan voorbij. Wij
voelen nu wederom de noodzaak dit nieuwe rapport aan te vullen en te nuanceren. Dit leidt bij ons tot
de zorg dat - wat wij ook doen - de toon van uw volgende rapporten niet veel anders zal zijn. Wellicht

moeten we voor eens en voor altijd concluderen dat we het oneens blijven, we agree to disagree.

/
Met vriendelijke groeten,
/
Nameng NOS Nieuws

Ge;ard van den Broek
Chef Buitenland



